Ongezonde en gezonde vetten

Bij gezond eten hoort het eten van vetten. Vetten totaal uit uw eetpatroon bannen, is erg slecht voor uw gezondheid. Wel is er een verschil tussen gezonde en ongezonde vetten.

Zo zijn er verzadigde vetten (verkeerde vetten) en onverzadigde vetten (vetten die oké zijn). Het is dus van belang om onverzadigde vetten te kiezen. Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed en daarmee wordt dus de kans op hart- en vaatziekten verhoogd.
Onverzadigd vet bestaat uit meervoudig onverzadigd vet en enkelvoudig onverzadigd vet. Meervoudig vet verlaagt het cholesterolgehalte en het enkelvoudig vet voegt hier aan toe dat ze de kwaliteit van het cholesterol verbetert.

Met het blote oog kunnen we verzadigd vet herkennen aan hard vet bij kamertemperatuur (bijvoorbeeld roomboter en chocolade). Onverzadigd vet is dan vloeibaar (bijvoorbeeld olijfolie of vloeibare margarine). Beide soorten vet kunnen zowel dierlijk als natuurlijk zijn. Over het algemeen is verzadigd vet dierlijk vet. De meeste producten bevatten zowel verzadigd als onverzadigd vet.

Iedere persoon heeft per dag een minimale hoeveelheid vetten nodig om gezond te blijven. Vetten leveren per gram 9 kcal. Deskundigen hebben vastgesteld dat 20-40% van uw dagelijkse energiebehoefte uit vetten mag bestaan. Voor mannen is dit 100 gram vet maximaal per dag en voor vrouwen 80 gram vet. Kies hierbij voor onverzadigd vet.


Copyright 2009-2017 Afslanken-Afvallen.nl - Linkpartners