Vitamine D

Vitamine D is, net als de vitamine A, een in vet oplosbare vitamine. Deze vitamine is vooral belangrijk voor sterke botten en tanden. Deze vitamine bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor. Bovendien zorgt vitamine D voor een goede werking van de spieren en speelt het een rol bij een goede weerstand. Vitamine D krijgt u binnen via de zon. Wanneer het zonlicht de huid raakt, maakt uw lichaam vitamine D aan.

Zoals gezegd krijgt u vitamine D via zonlicht binnen. Ook kunt u vitamine D binnenkrijgen via voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen van dierlijke herkomst bevatten vitamine D, ook al is dit erg weinig. Vette vissoorten daarentegen bevatten meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D toegevoegd aan bijvoorbeeld margarine en halvarine.

Wanneer u te weinig vitamine D binnenkrijgt, kunt u last krijgen van osteoporose. Dit is botontkalking: de kans dat u botten breekt neemt toe. Ook kunt u last krijgen van rachitis. Dit is een skeletafwijking, die ontstaat doordat de processen voor de opbouw van botten wordt vertraagd.

Wanneer u teveel vitamine D binnenkrijgt, kunt u schade aanrichten aan uw hart, nieren en bloedvaten. U zult dan misselijk worden, slaperig zijn, last hebben van een verminderde eetlust en obstipatie. Deze nadelige effecten komen echter zelden voor.

Wanneer u een lichte huidskleur heeft en regelmatig buiten bent, zult u voldoende vitamine D binnenkrijgen.


Copyright 2009-2017 Afslanken-Afvallen.nl - Linkpartners