De groentesalade

Een lentemenu is een heerlijk veelzijdige salade met het beste wat de lente te bieden heeft. Lekker als voor- of bijgerecht, of verrijkt met wat brood of nieuwe aardappeltjes als maaltijdsalade.

Seizoen

Door te kiezen voor de groenten van het seizoen, kies je gezond én duurzaam. April, mei en juni zijn de maanden van de lentegroenten. Dit zijn onder andere: asperge, komkommer, lamsoren, meiraapjes, raapstelen, rabarber, radijs, spinazie en veldsla. Iedere groente bevat zijn eigen unieke mix aan vitamines en mineralen. Zo zijn radijsjes rijk aan vitamine C en bevat spinazie veel foliumzuur, vitamine B6 en kalium. Variëren van groenten is belangrijk.

Alternatief

Groenten zijn een heel goed alternatief voor vlees bij het barbecueën: poffen, blakeren, grillen. Asperges zijn heerlijk als ze bereid zijn op de barbecue, zoals paprika's, aubergines, paddenstoelen, pompoen, prei, uien en courgette. Meer Nederlanders eten groente en fruit. Maar dat wil niet zeggen dat het ook genoeg is. Nog steeds eten we ruim 50 gram groente per dag te weinig. Slechts 15 procent van de volwassenen haalt het advies van de Gezondheidsraad van 200 gram.

Afvallen

Groenten en fruit kunnen je helpen afvallen. Dit komt met name doordat zowel groenten als fruit veel voedingsvezels bevatten. Deze voedingsstof zorgt er onder andere voor dat je eerder een voldaan gevoel hebt na het eten, belangrijk als je wilt afvallen zonder honger. Daarnaast bevatten groenten erg weinig calorieën. Fruit is een ander verhaal: als je snel wilt afvallen dan kan het verstandig zijn om tijdelijk je fruitconsumptie te beperken. De suikers die in fruit zitten beperken het afvallen.

Combinatie

De beste manier om snel en succesvol af te vallen is door groenten zoveel mogelijk te combineren met een eiwit- en gezonde vetten. Voorbeelden zijn bij het ontbijt: combineer eieren met groenten: bijvoorbeeld een boerenomelet. Bij de lunch: combineer zalm, tonijn of kip met groenten: bijvoorbeeld een goed gevulde salade. Bij het avondeten: laat zoveel mogelijk pasta, rijst of wraps staan en kies voor royale porties groenten. Neem daarbij een stuk vlees of vis.

De beste manier om meer groenten en fruit binnen te krijgen is door dagelijks een groene smoothie te drinken. Mensen die beginnen met groene smoothies ervaren vaak al snel de positieve effecten van de fruit- en groenteboost, zoals gewichtsverlies, meer energie, een betere stoelgang, een mooiere huid en een betere slaap.


Copyright 2009-2020 Afslanken-Afvallen.nl - Linkpartners