Macrobiotisch dieet

Het macrobiotisch dieet gaat uit van het evenwicht tussen Yin en Yang. Wat is dit precies en is dit iets voor u?

Hoe werkt het Macrobiotisch dieet?
De grondlegger van het macrobiotische dieet is George Osawa. Hij geloofde in de filosofie dat Yin en Yang met elkaar in evenwicht moeten zijn. Yin staat voor zoet, koud en passief, Yang staat voor zout, warm en agressie. De voedingsmiddelen worden verdeeld in Yin en Yang. Granen en groenten zijn neutraal, deze ziet u dus veel in het dieet terug. Volgens het dieet moeten alle voedingsstoffen organisch zijn geteeld, en ze mogen zo min mogelijk bewerkt zijn. De basis, zo'n 50 tot 60% bestaat uit volle granen. U mag slechts een kleine portie brood of pasta, mits gemaakt van gezuiverde bloem. Zo'n 25 tot 30% van het dieet bestaat uit groenten. Er zijn een aantal basisgroenten, zoals broccoli, groene kool, bloemkool, raapjes, radijzen, uien, pompoen en peulvruchten.

Voor wie is het Macrobiotisch dieet geschikt?
Omdat het macrobiotisch dieet meer een manier van leven is, dan een dieet, is het aan uzelf om te bepalen of het wat voor u is. Als u op die manier in evenwicht denkt te komen, kunt u het proberen. Naar de genoemde producten in het eerste stuk, mag u ook hooguit 2x per week een groente als ijsbergsla, selderij, champignons, groene boontjes en peultjes. Groenten moet u stomen of wokken in maïsolie of sesamolie. 5 tot 10% van het voedsel is zeegroente of zijn bonen. Denk hierbij aan kikkererwten, zwarte bonen, linzen en tofu. Ook 5 tot 10 % van het voedsel bestaat uit soep of bouillon. Hierin mogen sojabonen, echte bonen of andere groenten zitten. Verder eet u verse vis, zaden en noten. Verder mag u eieren en zuivelproducten, maar niet teveel, omdat de yangwaarde hiervan erg hoog is. Het dieet is eigenlijk geschikt voor iedereen. Het gaat er om dat u er achter staat en in evenwicht wilt komen.


Copyright 2009-2017 Afslanken-Afvallen.nl - Linkpartners